Zaujíma vás, čo stojí za úspechom belgickej značky (predovšetkým) textilných hračiek Lilliputiens? Je to kombinácia niekoľkých zásadných faktorov a dneska si povieme ktorých.
O histórii sme si už niečo málo povedali v úvodnom článku venovanom Lilliputiens. Pre kontext zopakujme, že za vznikom stoja 2 kamarátky-mamičky, ktorým chýbali bezpečné a zároveň dizajnovo prepracované, predovšetkým textilné, hračky. A začali si plniť svoj (možno i detský) sen už v roku 1995. Od tej doby sa, samozrejme, veľa toho zmenilo, ale zásadné myšlienky zostávajú. Napríklad to, že veria, že kvalitná hra povzbudzuje kreativitu, fantáziu, myseľ malého škriatka a jednotlivé detaily zase prebudia jeho zmysly – nech už je to hmat, sluch alebo zrak, neskôr trebárs jemnú motoriku.
Svet plný zázrakov
A ktože ich to má teda prebúdzať? Už v dvoch článkoch (prvý a druhý) sme sa venovali postavičkám Lilliputiens. A to nie je náhoda. Cieľom tejto značky totiž nie je bezhlavo súkať na trh nové a nové predmety. Veria, že za všetkým musí stáť pevný základ a v tomto prípade príbeh každej postavičky – pohodára oslíka, emancipovanej mačičky alebo jelenčeka, ktorý sa snaží dodávať odvahu. Skrátka, s každou hračkou vstupujete do sveta fantázie a je len na vás, či sa necháte spoločne s vaším dieťatkom sprevádzať alebo sa stanete hlavným činiteľom. V oboch prípadoch ale poskytnete svojmu škriatkovi priestor pre bezpečnú a kvalitnú zábavu, ktorá má motivovať rozvoj jeho zmyslov a predstavivosti.
Každá postavička má toľko detailov, že dokáže zaujať aj na tretíkrát či ôsmykrát… A to je vlastne ich zámer – neprodukovať výrobky na jedno použitie, ktoré skončia v hromade hračiek po prvom preskúmaní, ale také, ktoré neustále prinášajú nejakú novinku, výzvu, ktorou sa dieťatko môže zaoberať. Hračka jednoducho rastie s ním – čo najskôr pôsobilo „len“ ako hrkálka, môže byť dnes loptička a za pár mesiacov rozprávková postavička alebo zaspávací kamarát.
Kreatívne mamičky
Kto toto vymyslel? Mamičky! „Creative mums“ skutočne nie je len prázdna fráza, ale v prípade Lilliputiens ich vlastný terminus technicus. Dizajnérsky tím Lilliputiens totiž v realite skutočne tvoria vo veľkej väčšine ženy-mamičky, ktoré najlepšie vedia, ako ich deti objavujú svet a čím by chceli povzbudiť rozvoj svojho dieťaťa. Je potrebné spomenúť, že všetky mamičky sú profesionálne zaškolené a ďalšiemu rozvoju každého člena tímu je kladený patričný priestor. A vďaka tomu môžu tieto kreatívne mamičky hrdo povedať, že stoja za všetkým – od prvotného návrhu hračky až po jej finalizáciu.
I väčšinu ďalších zamestnancov Lilliputiens tvoria ženy-mamičky. Ich hlavnou prednosťou je neustály kontakt so zákazníkom, čiže dieťaťom 😊 Každý člen tímu môže priniesť poznatok, myšlienku alebo skúsenosť, ktorou sa ostatní radi zaoberajú a ktorá sa môže pretaviť na niečo veľké. Firemná politika je nastavená tak, aby sa zamestnanci i v práci cítili ako doma a Lilliputiens bolo ich obľúbeným miestom.
Od A do Zet
Takže kreatívne mamičky sa v Belgicku postarajú o návrhy, produkcia ako taká už prebieha inde. No jednako, každého obchodného partnera si veľmi starostlivo vyberajú – nadväzujú dlhodobé spolupráce s firmami, ktoré ctia rovnaké princípy v oblasti udržateľnosti.
Väčšina hračiek je stále, podľa pôvodného zámeru, textilná, postupom času sa ale do party pridali ďalšie materiály, ako drevo, prírodný kaučuk. Pre výrobu vyberajú iba prémiové materiály, vďaka čomu hračky dlho vyzerajú skvelo, ako nové. Materiály sú starostlivo vyberané, aby neobsahovali žiadne škodlivé látky (kadmium, ftaláty), plnili najprísnejšie normy (EN71, ASTM). Ako farbené, tak potlačené látky musia mať certifikáciu AZO FREE, čiže že ide o farbivá netoxické. Farby na drevených častiach hračiek sú na vodnej báze. A určite vás poteší, že výplň hračiek je od roku 2020 iba z recyklovaných materiálov.
Samozrejmosťou zodpovednej firmy vyrábajúcej hračky pre deti je tiež testovanie produktov externými laboratóriami, aby si boli istí, že sú pre deti 100 % bezpečné. Každá hračka teda prejde hneď niekoľkým testovaním, aby si Lilliputiens mohli za každým výrobkom pevne stáť.
Zároveň každý obal sa snažia robiť čo najmenší, aby sa neplytvalo, a vyhýbajú sa plastom kdekoľvek je to možné. Nebalia jednotlivé produkty do igelitov, a pokiaľ plast v rámci obalov použijú, tak jedine recyklovaný. Od roku 2020 je všetka lepenka, ktorá je používaná ako obal, recyklovaná. Rovnako pristupujú aj k doprave. Snažia sa prepravu čo najviac zefektívniť, aby sa neodosielali len čiastočne plné kontajnery a nenavyšovali uhlíkovú stopu.
Hračky nemajú byť len fajn zábavou pre súčasné deti, ale i produkt budúcnosti, ktorý vydrží pre ďalšie generácie a ktorý si vyžiadal čo najmenšiu záťaž našej planéty.
Udržateľnosť ako východiskový bod
Snažia sa, skrátka, o čo najmenší ekologický dopad na planétu, a preto sa ekologicky správajú aj jednotliví členovia tímu Lilliputiens. Pár príkladov za všetky – každý zamestnanec má svoju tašku s riadom a príbormi, aby sa zbytočne nepoužívali jednorazové náhrady a aby sa nehromadil riad. Každý jeden človek vo firme triedi svoj odpad a snaží sa používať tlačiareň čo najmenej. To zásadné, čo sa Lilliputiens snažia odovzdať skrz svoje hračky, musí vychádzať z každého člena tímu. A práve v tom tkvie ich čaro.
Lilliputiens dokonca patrí k tzv. sociálne zodpovedným firmám. Je pre nich zásadná nielen produktivita a obrat. Ich stratégiou je udržiavať work-life balance zamestnancov i dodávateľov, pretože chápu, že jedine tak možno dlhodobo a udržateľne dosahovať úspechy.